21.4 C
Copenhagen
mandag 4. august 2025

Over 100 kroner millioner i bøder: Her er Danmarks mest indbringende stærekasser

0

Selvom danske bilister de seneste år er blevet bedre til at overholde hastighederne på de 20 strækninger, hvor der er opsat permanente såkaldte ´stærekasser´, så er det stadig et anseeligt millionbeløb, de tjener ind hvert år. Det viser nye tal fra Rigspolitiet, som Gjensidige har analyseret.

111.182.200 kroner.

Så meget er der udskrevet bøder for siden 2021, efter de såkaldte stærekasser, der udfører automatisk fartkontrol, blev indsat på udvalgte danske vejstrækninger.

Men selvom de har indbragt mange millioner kroner i statskassen, så har stærekasserne vist sig at være så succesfulde, at antallet af blitzede bilister har styrtdykket i samme periode.

Det viser en gennemgang af tal fra Rigspolitiet, som Gjensidige har foretaget.

Hvor der i 2021 var 42.085 sager om hastighedsoverskridelser ved landets 20 stærekasser, faldt det tal til 25.753 sidste år.

Et fald på knap 40 procent

Og den udvikling lader til at fortsætte i år, hvor der i årets første fire måneder kun blev oprettet 3926 sager i forbindelse med stærekasser.

En udvikling der er enormt positiv og viser, at stærekasserne har haft en positiv indvirkning på trafiksikkerheden, lyder det fra Henrik Sagild, der er direktør for skade i Gjensidige.

– De strækninger, hvor der er opsat stærekasser, blev særligt udvalgt, fordi der både blev kørt for stærkt og skete for mange ulykker. Og når vi ser så stort et fald i sager om hastighedsoverskridelser på samtlige strækninger, så er det et tydeligt tegn på, at indsatsen virker, og det er i sig selv meget positivt, siger han.

Men på trods af succesen med at få nedbragt hastigheden på strækningerne med stærekasser, så håber Henrik Sagild, at de samtidig er med til at give bilister en øget bevidsthed om konsekvenserne ved at køre for stærkt.

– Højere fart giver større risiko for ulykker, og derfor er for høj fart også skyld i alt for mange ulykker hvert år. Derfor er det mit håb, at bevidstheden om ikke at blive blitzet i en stærekasse også giver en mere generel forståelse for vigtigheden af at overholde fartgrænserne på strækninger uden permanent fartkontrol, siger han.

De fem stærekasser med flest sager siden 2021:

  1. Vildsundsvej 6,3 km. mrk., Nykøbing Mors: 17.881
  2. Gaabensvej, Nykøbing F: 11.612
  3. Vildsundsvej 6,7 km mrk., Nykøbing M: 7.845
  4. Aalborgvej, Aabybro: 5.617
  5. Bogensevej, Odense: 5.383

Weekendens vejrudsigter: Sol, byger og en våd søndag

0

Efter en regnfuld start på juli, ser det ud til, at vejrguderne har en blanding af oplevelser i vente for os i den kommende uge. Ifølge Danmarks Meteorologiske Institut (DMI) vil vejret fra torsdag til lørdag byde både på sol og byger.

Udendørsaktiviteterne kan fortsat være på programmet, men det kan være en god idé at pakke en regnponcho eller en regnjakke, når man bevæger sig ud. Disse dage forventes ikke at medføre store regnmængder, så frygten for at træde i vandpytter eller at græsplæner bliver oversvømmede, er minimal.

Søndag derimod tegner til at blive en våd dag. DMI forudser kraftige regnskyl hele dagen. Så hvis man planlægger at være udendørs, vil det være klogt at opgradere til fuldt regntøj, inklusive en regnponcho og et par solide gummistøvler. Med de rette forberedelser kan man stadig nyde en udendørsaktivitet, uanset om det er en gåtur i parken eller en picnic med familien – selvfølgelig under forudsætning af, at man er indstillet på at danse i regnen.

Pogacar i kæmpe nedtur: Vingegaard har kurs mod endnu en Tour de France-sejr

0
Foto: A.S.O. /. Pauline Ballet

På kongeetapen i Tour de France leverede Jonas Vingegaard endnu en imponerende magtdemonstration, der resulterede i en øget føring på 7 minutter og 35 sekunder. Hans nærmeste rival, Tadej Pogacar, havde en krise og mistede yderligere tid i den samlede stilling.

Felix Gall fra AG2R førte an på etapen og krydsede målstregen først, efterfulgt af Simon Yates fra Jayco AlUla og Pello Bilbao fra Vingegaards egen Jumbo-Visma hold. Selvom Vingegaard kom ind som nummer fire på etapen, lige foran David Gaudu fra FDJ, var det hans præstation over for Pogacar, der var dagens vigtigste nyhed.

Efter en hård prøvelse på Col de la Loze, faldt Pogacar tilbage og mistede kontakt til favoritgruppen, hvilket resulterede i et betydeligt tidstab. Imens kørte Vingegaard fra de resterende favoritter og cementerede sin position som løbets stærkeste rytter.

I den samlede stilling fører Vingegaard nu komfortabelt foran Pogacar, som er 7:35 minutter efter, og Adam Yates, ligeledes fra UAE, som er 10:45 minutter bag. Selvom Vingegaard ikke nåede alle rytterne fra morgenudbruddet, hvor Felix Gall triumferede, rykkede hans primære mål om at forsvare sin Tour de France-titel betydeligt tættere på. Med sejren i sigte, kan Vingegaard næsten allerede smage champagnen i Paris.

Era de resterende favoritter, og han viste endnu engang, at han er Tourens stærkeste rytter. Selv om han ikke nåede alle rytterne fra morgenudbruddet, hvor Felix Gall triumferede, rykkede hans hovedmål – at forsvare sin Tour de France-titel – betydeligt tættere på. Med sejren inden for rækkevidde kan Vingegaard nu næsten dufte sin plads på podiet i Paris.

BMW Danmark politianmeldt

0

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt BMW Danmark for at have overtrådt markedsføringsloven ved blandt andet at have markedsført sig som verdens mest bæredygtige bilproducent.

BMW Danmark står overfor en politianmeldelse, idet virksomheden tilsyneladende har anvendt vildledende udsagn i deres markedsføringsstrategi i 2021 og 2022. Forbrugerombudsmanden mener, at de har skabt et falskt indtryk af, at BMW’s køretøjer har en betydelig mindre miljøpåvirkning end konkurrerende bilfabrikanter.

I deres markedsføring brugte BMW formuleringer som “Verdens mest bæredygtige bilproducent”, “Der er bæredygtighed i hver en bil, BMW producerer”, og “Hele produktionskæden for BMW iX er grøn”. Disse udsagn blev anvendt på forskellige platforme – herunder BMW’s hjemmeside, Facebook reklamer, outdoor reklamer i Københavns gader samt annoncer på Berlingskes hjemmeside.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at disse udsagn var vildledende og overtræder derfor markedsføringsloven. De miljøvenlige tiltag, som BMW har implementeret, er nemlig normale blandt lignende bilproducenter. I tilføjelse til dette, mente Forbrugerombudsmanden, at BMW’s udsagn gav indtrykket af, at deres biler er mindre miljøbelastende, end de reelt er.

– Når virksomheder fremhæver sig selv med påstande om, at deres produktion har mindre miljøpåvirkning end deres konkurrenters, skal disse påstande selvfølgelig være sande. Hvis ikke, er det ikke kun skadeligt for konkurrerende virksomheder, men det underminerer også den grønne omstilling, da det skaber mistro til disse budskabers troværdighed, siger forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen

– Hvis virksomheder i stedet for at bruge svævende udsagn, markedsfører sig med specifikke oplysninger om deres indsats for at reducere miljøbelastningen, løber de ikke risikoen for at vildlede forbrugerne. Vi opfordrer virksomheder til at gøre deres markedsføring mere konkret. Dette vil også gavne forbrugerne, da det bliver nemmere for dem at forholde sig til markedsføringen.

Markedsføringsloven § 5, stk. 1, specificerer, at markedsføring ikke må indeholde urigtige oplysninger, eller vildlede forbrugerne på nogen måde. Derudover specificerer markedsføringsloven § 6, stk. 1, at markedsføring ikke må vildlede ved at udelade eller skjule essentielle oplysninger.

Markedsføringsloven § 13 kræver ydermere, at en virksomhed skal kunne bevise rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold.

Carlsberg mister fuldstændig kontrol over russisk forretning

0

Carlsberg, den internationale bryggerigigant, har bekræftet i en virksomhedsmeddelelse, at de har mistet fuldstændig kontrol over deres russiske datterselskab, Baltika Breweries. En midlertidig ledelse er blevet indsat, og det hele er sket uden Carlsbergs viden eller samtykke.

Den overraskende nyhed om, at Carlsberg er blevet sat ud af spillet i sin russiske forretning, blev bekræftet af virksomheden selv. Det er tilsyneladende sket uden at Carlsberg har været underrettet om ændringen eller har givet tilladelse til dette.

I virksomhedsmeddelelsen skriver Carlsberg, at “ændringen i ledelsen er foretaget uden Carlsberg Groups viden eller godkendelse”.

Ekstraordinær præstation skriver Vingegaard ind i historiebøgerne

0
Foto: A.S.O. / Charly Lopez

Jonas Vingegaards præstation i dag på den 22,4 kilometer lange enkeltstart i Tour de France var intet mindre end imponerende. Han formåede ikke blot at holde sin nærmeste konkurrent, Tadej Pogacar, bag sig, men også at udbygge sit forspring. Vingegaard var hurtigst på første mellemtid og formåede at øge afstanden mellem ham og Pogacar yderligere som løbet skred frem.

Inden dagens etape lå Jonas Vingegaard kun ti sekunder foran Tadej Pogacar i den samlede stilling i Tour de France 2023. Dette lille forspring gjorde, at ethvert sekund og ethvert træk på vejen blev afgørende for det samlede resultat. Det var en episk og spændende duel, der endnu ikke havde fundet sin afgørelse.

Men med dagens etape er landskabet i Tour de France 2023 forandret markant. På den 22,4 kilometer lange enkeltstart, viste Vingegaard en overlegen styrke og forøgede sit forspring betydeligt. Han kørte en fantastisk etape og vandt den med et forspring på 1 minut og 38 sekunder til Pogacar.

Dette betyder, at Vingegaard nu fører det samlede klassement med et forspring på 1 minut og 48 sekunder til Pogacar. Dette er et betydeligt skridt i retning mod en samlet sejr i Tour de France 2023, da det er et stærkt forspring at have, især med den form Vingegaard har vist. Det er en stor bedrift, og viser Vingegaards enorme potentiale og styrke. Han har formået at skabe et forspring, der både afspejler hans evner og det hårde arbejde, han har lagt i løbet.

Jonas Vingegaards præstation i dag på den 22,4 kilometer lange enkeltstart i Tour de France var intet mindre end imponerende. Han formåede ikke blot at holde sin nærmeste konkurrent, Tadej Pogacar, bag sig, men også at udbygge sit forspring. Vingegaard var hurtigst på første mellemtid og formåede at øge afstanden mellem ham og Pogacar yderligere som løbet skred frem.

Hvad der gør denne bedrift endnu mere bemærkelsesværdig er længden af enkeltstarten. I modsætning til den 36,2 km lange enkeltstart i 2020, hvor Pogacar formåede at vinde med 1 minut og 56 sekunder over Primoz Roglic, var dagens etape kun 22,4 km. At Vingegaard var i stand til at vinde med en margin på 1 minut og 38 sekunder over Pogacar på en kortere enkeltstart, demonstrerer hans enestående form og evner som enkeltstartsspecialist.

Selvom det er vigtigt at bemærke, at terrænet og forholdene for de to enkeltstarter er forskellige, og således spiller en rolle i præstationerne, er Vingegaards dominans i dag ikke desto mindre enestående. Dette understreges af mange eksperter, der peger på, at Vingegaards bedrift muligvis overgår Pogacars Tour de France 2020-enkeltstartssejr, givet længden af etapen.

På enkeltstarten viste Jonas Vingegaard et hidtil uset niveau af fysisk præstation. Ikke alene udvidede han sit forspring i den samlede stilling, men han gjorde det mod en modstander, der bestemt ikke underpræsterede.

Tadej Pogacar, der har vist enestående form under dette løb, og har leveret store præstationer i de foregående år, var bestemt ikke i nogen form for krise. Sloveneren leverede en solid præstation, og hans tid var betydeligt hurtigere end den nærmeste forfølger i klassementet. Det understreger bare det enestående ved Vingegaards bedrift.

Vingegaards overlegne præstation på enkeltstarten understreger hans exceptionelle form i dette års Tour. Med hver pedalomdrejning cementerede han sit navn i Tour de France’s historiebøger og viste en præstation, der måske endnu ikke er fuldt anerkendt for dens storhed.

Hvad vi så i dag, var en ung rytter, der ikke blot matchede, men overgik en af de bedste ryttere i nutidens professionelle cykling. Vingegaard har ikke bare sat sit præg på dette års Tour; han har skabt en ny standard for, hvad der kan forventes i sportens største løb.

Vingegaard smadrede Pogacar på enkeltstarten og udbyggede føringen

0
Foto: ASO

I en betagende præstation på tirsdagens 22,4 kilometer lange enkeltstart satte Jonas Vingegaard sin nærmeste konkurrent, Tadej Pogacar, på plads.

Den danske rytter fra Jumbo-Visma demonstrerede endnu en gang sin overlegenhed, da han trak endnu mere fra i klassementet og cementerede sin position i den gule trøje.

Vingegaard strøg over målstregen som den hurtigste på etapen, med et forspring på 1 minut og 38 sekunder til Pogacar fra UAE Team Emirates, der tog andenpladsen. Vingegaards holdkammerat fra Jumbo-Visma, Wout van Aert, fuldendte podiet med en tredjeplads 2 minutter og 51 sekunder efter Vingegaard.

I klassementet befinder Vingegaard sig fortsat solidt på førstepladsen, med et nu øget forspring på 1 minut og 48 sekunder ned til Pogacar. Adam Yates fra INEOS Grenadiers ligger på tredjepladsen, 8 minutter og 52 sekunder efter Vingegaard.

Inden enkeltstarten var spørgsmålet om styrkeforholdet mellem Vingegaard og Pogacar det dominerende emne. Men det tog ikke mange minutter før Vingegaard havde gjort det klart, at han i øjeblikket er overlegen, i hvert fald når det gælder en enkeltstart. Fra første mellemtid var Vingegaard klart den hurtigste, og forspringet voksede blot som tiden skred frem.

Kartoffelchauffør løsladt efter seks ugers varetægtsfængsling

0

Den 57-årige chauffør, der tidligere blev anholdt for at læsse en stor mængde kartofler af på Storebæltsbroen, er blevet løsladt efter seks ugers varetægtsfængsling. Dette blev offentliggjort tirsdag af specialanklager Daniel Dokkedahl fra Fyns Politi, ifølge Ritzau.

Chaufføren er fortsat under sigtelse for at udsætte andre trafikanters liv og førlighed for fare gennem sin uansvarlige handling. Episoden skabte stor opmærksomhed og forargelse, da det udgjorde en betydelig risiko for trafiksikkerheden.

Politiet modtog flere anmeldelser om det farlige scenario, der udspillede sig på broen, hvilket resulterede i chaufførens anholdelse.

Er der regn på vej? Morgendagens vejrprognose for Danmark

0
(Arkivfoto: Giulia Marotta / Pixabay )

Hvis du vågner op i morgen og forventer et klart og solrigt sommervejr, skal du måske genoverveje dine planer. Vejret ligger i øjeblikket over De Britiske Øer, men et område med regn og byger er på vej mod Danmark.

I løbet af aftenen og natten vil dette uvejr bevæge sig hen over Nordsøen, med regn og byger forventet at berøre den vestlige og måske sydlige del af Danmark onsdag morgen. Nedbøren vil langsomt bevæge sig østover gennem dagen, påvirker primært den sydlige del af landet. Dog, ifølge DMI’s prognoser, vil vi kun se let nedbør, så mens det ikke er nødvendigt at være bekymret for oversvømmelser, kan det være en god ide at have en paraply eller regntøj klar.

Som dagen skrider frem, begynder en opklaring med nogen sol og enkelte byger at sprede sig fra nordvest. Dette betyder, at mens de sydøstlige egne kan se grå himmel det meste af dagen, vil der komme opklaring sidst på dagen.

Hvad angår de følgende dage, så kan vi forvente vekslende skydække med enkelte byger og temperaturer omkring de 20 grader.

Fyn rundede 800 ladestandere i første halvår af 2023

0
Foto: De Danske Bilimportører

Fyn fik fra juni 2022 til juni 2023 321 nye offentlige ladepunkter. Dette bragte Fyns samlede antal offentlige ladepunkter op på 803. Det udgør en stigning på 67 procent, i samme periode vækstede Fyns lynladepunkter med 55 procent, samtidig med at der blev solgt 64 procent flere elbiler i juni i år end juni sidste år. 

Selvom Fyn i juni havde 803 ladestandere mod 482 ladestandere i juni 2022, så er væksten i antallet af både ladestandere og lynladestandere bremset i løbet af året. I årets begyndelse startede Fyn ud med flotte væksttal i antallet af ladestandere og lynladestander på hhv. 138 procent og 179 procent, men som året er løbet frem er den vilde vækst aftaget og juni måned slutter halvåret af med de laveste vækstal for ladestander, sammenlignet med første halvår af 2022. De gennemsnitlige tal for første halvår af 2023 lander dermed lidt under landsgennemsnittet, på hhv. knapt 95 procent for ladepunkter generelt og 103 procent for lynladepunkter. Landsgennemsnittet var i samme periode på hhv. lidt over 95 procent for ladepunkter generelt og lidt over 110 procent for lynladepunkter. 

– Fyn er vært for meget færdsel og gennemkørsel, derfor er det afgørende, at øen kan tilbyde offentligt tilgængelige lynladepunkter, således at der ikke skabes kødannelser på de store restepladser, siger Mads Rørvig, adm. Direktør i De Danske Bilimportører.

13 elbiler pr. offentligt ladepunkt 

I juni 2022 skulle 12,9 elbiler deles om hvert offentligt ladepunkt på Fyn. Dette tal var i juni 2023 faldet en anelse til 12,7 elbiler per offentligt tilgængelige ladepunkt. Udviklingen har dermed gået meget langsomt. Dette betød at der i juni 2023 blot var 2 procent vækst i antallet af ladepunkter pr. elbil. Fyn ligger lidt over landsgennemsnittet der lyder på 11,1 elbil pr. ladestander.

I juni 2022 måtte 75 elbiler deles om hvert lynladepunkt, dette steg i juni 2023 til 79 elbiler pr. lynladepunkt, hvilket er en tilbagegang på 5 procent. Dette tyder på at tilvæksten af lynladestandere ikke kan følge med tilvæksten af elbiler. Dog ligger Fyn godt placeret ift. landsgennemsnittet, hvor 128 elbiler må deles om hvert lynladepunkt.

Udsatte patienter skifter oftere læge – det koster på sundheden, advarer...

0
SUNDHED. Patienter med lav indkomst, kort uddannelse, arbejdsløshed eller anden etnisk baggrund oplever flere brud i kontakten til deres praktiserende læge end resten af...

Våde juli-dage sender skadeanmeldelser i vejret

0
VEJRET. Regn, skybrud og oversvømmelser. Juli måned har været en ualmindelig våd affære, og hos GF Forsikring har sommerens heftige regnvejr også sat sine...

Vejle Boldklub ydmygede OB: En aften, Nørreskoven sent glemmer

0
SPORT. Nogle gange føles en fodboldkamp som en lang roman. Den starter stille og roligt, bygger op, lægger spor ud, inden plottet pludselig eksploderer....

Millionpulje skal få danskerne til at dele elbiler

0
TRAFIK. Drømmen om at dele bil med naboen eller kollegerne bliver nu lettere for endnu flere danskere. Vejdirektoratet åbner nemlig igen for ansøgninger til...

Efter sol kommer regn – og dyrere el

0
ENERGI. Efter flere måneder med lavere priser og masser af solskin, måtte danskerne i juli igen betale mere for strømmen. Det viser en ny månedsopgørelse...

Guldkæde stjålet på åben gade: Politiet efterlyser mistænkt kvinde

0
KRIMI. Tyve på rov efter guld, hærværk mod biler og flere narkosager – Fyns Politi har haft travlt det seneste døgn. Her får du...