Undersøgelse frikender tidligere FH-formand Lizette Risgaard for overtrædelse af lovgivningen
Tidligere formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Lizette Risgaard, er lettet over resultatet af en undersøgelse, der konkluderer, at hun ikke har overtrådt lovgivningen eller FH’s egne retningslinjer i nogen af de fem tilfælde, der blev undersøgt. I en Facebook-opdatering udtrykker Risgaard sin glæde over, at der endelig har været en proces baseret på beviser og ikke anonyme påstande.
Advokaterne har dog fundet tre episoder, hvor de mener, at Risgaard har krænket andre ved at røre dem på bagdelen i forbindelse med selfies. Risgaard benægter at have oplevet situationerne på samme måde og har aldrig haft intentioner om at krænke nogen. Hun beklager dog, at nogle har følt deres grænser overtrådt og har tidligere givet en uforbeholden undskyldning til dem, der har følt sig krænket.
Risgaard understreger vigtigheden af at have faste rammer for, hvordan sager undersøges, både for unge og for medlemmer af fagbevægelsen. Hun opfordrer til at bruge de etablerede ordninger for at sikre retssikkerheden og høre alle parter i en sag. Risgaard har brugt det meste af sit voksenliv på at arbejde for medlemmerne i fagbevægelsen og skabe trygge rammer og fair processer for alle lønmodtagere.
Tidligere formand for FH føler dog, at hendes formandskab er blevet afsluttet, før sagen blev ordentligt undersøgt, og at den retssikkerhed, medlemmerne burde have, ikke blev givet til hende. Hun påpeger, at det har påført hende og hendes familie skade og sorg. Risgaard mener, at nogle af forbundene i FH’s Forretningsudvalg ikke holdt den aftale, de havde indgået, og håber, at de vil varetage medlemmernes interesser bedre i fremtiden.
Risgaard understreger vigtigheden af ikke at afsige dom i medierne, især ikke baseret på anonyme anklager. Hun takker de kollegaer, der ikke faldt for fristelsen til at afsige dom, og håber, at de få, der gjorde det, vil varetage medlemmernes interesser bedre i fremtiden.
På nuværende tidspunkt ønsker Lizette Risgaard ikke at kommentere yderligere på sagen. Hun skal overveje, hvordan hun vil tilrettelægge sin fremtid og hvilke konsekvenser sagen skal have. Hun takker alle dem, der har støttet hende og sendt varme tanker og knus, både inden for og uden for fagbevægelsen. Hun understreger, at hun stadig elsker fagbevægelsen og medlemmerne og vil fortsætte med at kæmpe for danske lønmodtagere, dog ikke i FH længere.
En stor del af skolebørnene går eller cykler til skole uden følge af en voksen. Pas godt på dem, lyder opfordringen nu fra Rådet for Sikker Trafik og politiet. Politiet er klar med kontrol på skolevejene.
Om kort tid vil det igen myldre med skolebørn i morgentrafikken, når eleverne begynder i skole. Og der er god grund til, at alle trafikanter skal holde godt øje og vise ekstra hensyn, for mange af børnene færdes på egen hånd.
-Selv om mange børn har lært at færdes i trafikken, så kræver det stadig, at vi alle viser ekstra hensyn til dem. Børn kan have svært ved at vurdere, om de kan nå over vejen, og de kan være impulsive og uforudsigelige. Derfor skal vi alle holde god afstand, respektere fartgrænserne og væbne os med tålmodighed, når vi møder børn i trafikken, siger Rosa Nissen, specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik.
Når man ser på aldersgrupperne, så er der stor forskel på, hvor mange børn, der har en voksen ved deres side, når de skal gennem morgentrafikken. I en stor undersøgelse i 2021 undersøgte Rådet for Sikker Trafik, hvordan børnene kommer til skole, og hvor mange der færdes alene. Undersøgelsen viser, at mens 12 % af de 5-8-årige færdes uden en voksen til skole, så går eller cykler 55 % af de 9-12-årige uden en voksen og 65 % af de 13-16-årige.
-Det er ikke kun de yngste børn, man skal være ekstra opmærksom på. Teenagerne kan også være uforudsigelige, fordi mobilen eller venner kan flytte deres fokus væk fra trafikken. Så uanset børns alder skal vi alle være ekstra opmærksomme på dem i trafikken, siger Rosa Nissen, specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik.
Bilers fart skaber utryghed på skolevejene De fleste forældre er trygge ved at lade deres børn gå eller cykle uden følge af en voksen til skole. Det viser undersøgelsen fra Rådet for Sikker Trafik. Og det har forældrene god grund til at være, da der heldigvis sker meget få ulykker med børn på skolevejene.
Men undersøgelsen viser også, at cirka hver 10. forældre synes, at det er utrygt at lade deres børn færdes alene til skole. Det er især antallet af biler, bilernes fart, og at nogle bilister ikke viser hensyn på skolevejene, som skaber utryghed.
For at få flere til at vise hensyn til de mange skolebørn gennemfører Rådet for Sikker Trafik og 96 kommuner i august den landsdækkende kampagne “Børn på vej”. Kampagnen vil man møde på plakater ved skolevejene samt på sociale medier fra den 7. til den 27. august.
Politiet holder ekstra øje med skolevejene Også politiet har ekstra fokus på at få skolebørnene sikkert og trygt gennem trafikken. I forbindelse med skolestart vil politikredsene gennemføre ekstra kontroller på skolevejene, hvor betjentene blandt andet vil holde øje med bilernes fart.
Og det er der brug for. Da politiet i forbindelse med skolestart i 2020 og 2021 gennemførte kontrol på skolevejene, blev der i gennemsnit hvert år sigtet 6.500 personer for at have kørt for stærkt.
-Der er stadig for mange, der glemmer at holde øje med deres fart, ligesom der er alt for mange, som holder øje med deres mobiltelefoner i stedet for at have fokus på trafikken – også på skolevejene. Den adfærd skaber en utryghed og er risikabel. Med vores tilstedeværelse vil vi gøre skolevejene mere trygge og sikre for børnene og deres forældre, siger Christian Berthelsen, politiassistent hos Rigspolitiets Koncernkommunikation.
Børn lærer at passe på sig selv Ud over kampagner og politikontrol har Rådet for Sikker Trafik og kommunerne også indsatser, der skal lære børnene, hvordan de passer på sig selv i trafikken. Via undervisning i skolerne, som kører hele året, lærer børnene om reglerne i trafikken, hvordan de selv skal opføre sig, og hvad de skal passe på.
Endelig opfordrer Rådet for Sikker Trafik forældrene til at komme ud at gå eller cykle med deres børn i trafikken.
-Børn lærer bedst at passe på sig selv, når de kommer ud i trafikken sammen med en voksen. De lærer det ikke fra bagsædet af en bil, men ved at gå og cykle i trafikken og få egne erfaringer med, hvordan man færdes sikkert, siger Rosa Nissen, specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik.
Første arbejdsdag er i gang, men for Thomas Japp, Fredericias nye kommunaldirektør, føles det som om, han længe har været en del af byen og han kan ikke vente til at komme ordenligt igang med arbejdet.
Vi mødte Fredericia Kommunes nye kommunaldirektør på hans første officielle arbejdsdag på rådhuset i Gothersgade.
Med fokus på bæredygtighed, teknologisk udvikling, og en ambition om at gøre Fredericia Kommune til en af Danmarks bedste arbejdspladser, er han klar til at lede kommunen ind i en ny æra præget af positive forandringer
– Faktisk startede jeg allerede i går, den 31., jeg har lavet en aftale med Varde om at tager mine to sidste dage her torsdag og fredag i denne uge. Det var vigtigt for mig at afslutte tingene ordentligt. Hele denne proces har været utrolig spændende, men også intens. Jeg fandt ud af, at ansættelsesudvalget havde valgt mig om onsdagen, byrådet besluttede at ansætte mig om torsdagen, og allerede om fredagen sagde jeg mit job op.
Japp har en solid baggrund i den private sektor, med ingeniør- og ledelsesuddannelser, men tog en beslutning tilbage i 2007 hvor han påtog sig en rolle i det kommunale. Han valgte at vende det private erhvervsliv ryggen for at forfølge en karriere inden for den offentlige sektor.
– I 2007, da min kone og jeg fik vores første barn, blev jeg tilbudt en ledende stilling i Asien. Det var en spændende mulighed, men vi valgte at blive hjemme, dels fordi min kone var i gang med at læse og lige havde fået arbejde, og dels fordi vi lige havde fået vores søn. Jeg fik et jobtilbud som kontorchef i Odense Kommune og tænkte, hvor svært kan det være at sidde på den anden side af bordet?
Den nye kommunaldirektør har ikke bare planer om at bringe sin erhvervserfaring til bordet; han er også motiveret af sit ønske om at gøre en forskel i det område, hvor han voksede op.
– Det har ikke været et fravalg af Varde. Det har været et tilvalg af Fredericia. Byen har altid haft en særlig plads i mit hjerte, det er ingen hemmelighed. Faktisk føler jeg mig mere tilpas her end mange andre steder. Selvom Kolding, hvor jeg bor nu har sin charme, er der noget unikt ved atmosfæren i Fredericia. Og jeg ser enormt potentiale i byen, fortæller han.
Tilliden er i højsæde Japp understreger betydningen af et godt og tillidsfuldt forhold, både internt i organisationen og til borgerne. Med sin baggrund som ingeniør har Japp særlig interesse i den grønne omstilling. Han ser et enormt potentiale i Fredericias placering og i de muligheder, der ligger i samarbejdet med virksomheder som ADP.
– Jeg har i dag haft et møde med Rune (Rune D. Rasmussen, CEO. red.) fra ADP om mulighederne for at gøre Fredericia til en frontløber i den grønne omstilling, et emne der virkelig tænder mig. Jeg tror, vi kan gøre en forskel. Det er ikke økonomien, der er den største udfordring for kommunerne – det gælder ikke kun Fredericia, men alle kommuner. Når vi når 2033, er det antallet af hænder – altså hvem vi kan ansætte til at levere den service vi ønsker – der vil være afgørende. Det kan du kalde naivt, men jeg tror på, at vi i Fredericia er nået til et niveau, hvor vi skal samles og løfte området sammen, siger han med et smil.
Som kommunaldirektør har Japp et ønske om at gøre Fredericia endnu bedre. Han påpeger, at det ikke handler om at rette op på noget, men om altid at stræbe efter forbedring. Hans ambitiøse fremtidsvisioner viser hans dybe engagement i byen, han betragter som sit hjem. Men han understreger, at det ikke er en opgave, han kan løfte alene.
– Hverken jeg eller nogen anden kan realisere Fredericias potentiale alene. Det kræver en fælles indsats, understreger han og fremhæver vigtigheden af at skabe gunstige betingelser for alle i organisationen.
Med en konstruktiv tilgang og en klar vision er Fredericias nye kommunaldirektør klar til at lede kommunen ind i en ny fase præget af positive forandringer.
Et dyk ned i hverdagen med kommunaldirektøren Når Thomas ikke er i gang med sit arbejde som kommunaldirektør, værdsætter han tid med familien og muligheden for at dykke ned i forskellige hobbyprojekter, hvor han kan arbejde med hans hænder.
– Jeg har altid haft en travl arbejdshverdag, og jeg forventer ikke, at det bliver anderledes her. Men jeg tror stærkt på konceptet af det ‘hele menneske’. Jeg tror ikke, man kan adskille arbejdsliv fra privatliv. Det pointerede jeg også over for mine medarbejdere i går. Min ambition er faktisk, at vi skal stræbe efter at blive en af Danmarks bedste arbejdspladser inden for de næste fem år. Jeg tror fuldt og fast på, at vi kan opnå dette, mens vi også værner om balancen mellem arbejdsliv og privatliv, understreger Thomas Japp.
Japp, der er far til to teenagere, forklarer videre, hvordan hans fritid ofte tilbringes med familien, ved sportsbegivenheder, eller med dykning, eksempelvis ved ammoniakhavnen.
– Efter gymnasiet tog jeg et år og arbejdede som dykkerinstruktør i Australien. Jeg elsker at dykke, især herude i Lillebælt. Men ellers nyder jeg at bruge tid med familien. Vi har kun vores børn til låns, og derfor er det vigtigt for mig at prioritere tid med dem, siger han.
Teknologi-parat Når det kommer til arbejdsmarkedet og Fredericia kommunes fremtid, er Japp overbevist om, at vi står overfor betydelige transformationer.
– Vores arbejdsliv gennemgår radikale ændringer. Covid-19 har revurderet vores arbejdsvaner, og hjemmearbejde er blevet en væsentlig del af vores hverdag. Det afgørende bliver, hvordan vi gør dette til en succes uden at skabe en splittelse mellem dem, der kan arbejde hjemmefra, og dem, der ikke kan,” siger han.
For Japp er teknologiens betydning for fremtiden uomtvistelig.
– Vi vil være vidne til teknologiske spring indenfor områder som kunstig intelligens, som vi endnu ikke kan forestille os. Vi har ikke alle de hænder, vi har brug for, og det ser ikke ud til, at vi får dem. Derfor, for at sikre en pålidelig service, er vi nødt til at få teknologien på vores side, forklarer han målrettet.
Japp ser også Fredericias placering som en fordel, når det kommer til at tiltrække medarbejdere.
– Med den placering vi har, kan vi tiltrække nogle mennesker, der kan hjælpe os med at nå vores mål. Vi skal arbejde sammen om at skabe et positivt image for kommunen. Vi kommer til at opleve en helt anden hverdag, end det vi har været vant til. Men jeg er sikker på, at hvis vi kan få folk til at gøre halvanden persons arbejde, uden at det belaster personen mere, vil vi være i stand til at opnå store ting, siger Thomas Japp.
Fredericia Kommune går en spændende tid i møde. Med fokus på balance mellem arbejde og privatliv, ambitioner om at forbedre arbejdspladsen, og en vilje til at omfavne teknologi, er der ingen tvivl om, at Fredericia er på vej mod positive forandringer.
Pankas er blandt Danmarks førende asfalt- og belægningsvirksomheder og udfører alle typer belægningsopgaver – herunder også motorveje. Foto: PR.
Sommerferien lakker mod enden, og mange danskere vil pakke bilen og køre hjemad de næste par uger. Det kan betyde tæt trafik på vejene – især i weekenderne. Vejdirektoratet opfordrer til at køre uden for de mest trafikerede tidsrum.
Hjemrejsetrafikken vil særligt i weekenderne betyde mere trafik på landets veje. Trafikken bevæger sig hovedsageligt på tværs af landet især fra Jylland mod Sjælland, samt nordover fra Tyskland ved de dansk-tyske grænser.
De mest berørte strækninger vil være E20 Vestmotorvejen, E20 Fynske Motorvej, E45 Østjyske Motorvej/Sønderjyske Motorvej mellem den dansk-tyske grænse og Aarhus samt på rute 21 til og fra Sjællands Odde. Derudover kan der også være ekstra trafik fra færgeovergangene på E47 Sydmotorvejen ved Rødby og på E55 Gedser Landevej ved Gedser.
Man vil også kunne opleve ekstra lokal trafik fra de større sommerhusområder, særligt langs den jyske vestkyst, ved Skagen samt fra Nordsjælland. Vi anbefaler at køre uden for de mest trafikerede tidsrum, at være i god tid og at holde sig opdateret om den aktuelle trafiksituation fx på www.trafikinfo.dk eller via P4 Trafik.
Vejarbejde og arrangementer kan give forsinkelser
Trafikanter på E45 Østjyske Motorvej skal være opmærksomme på, at der i sommerferien bliver udført vejarbejde i begge retninger mellem 54 Ejer Bavnehøj og 55 Horsens N. Hastigheden er nedsat til 80 km/t, og der er indsnævrede vejbaner, hvilket betyder risiko for kødannelser og forlænget rejsetid. Derudover kan der i forbindelse med Smukfest opleves forsinkelser i området omkring Skanderborg i weekenden 5.-6. august.
Trafikanter, der benytter Hillerødmotorvejen ind mod København, skal i weekenden 4.-6. august være opmærksomme på, at afholdelsen af Copenhagen Historic Grand Prix ved Bellahøj kan give trafikale udfordringer i lokalområdet. Vejdirektoratet opfordrer derfor til, at man finder alternative ruter ind mod København fredag, lørdag og søndag. Læs mere om arrangementet.
Gode råd til turen
-Kør udenfor de mest trafikerede tidsrum og sæt god tid af til din rejse. -Hold dig opdateret om den aktuelle trafiksituation både før og under køreturen på trafikinfo.dk. -Hold god afstand til den forankørende, og vær opmærksom på midlertidige hastighedsnedsættelser – f.eks. ved vejarbejder. -Hav mad og drikkevarer med i bilen. -Lyt til P4 Trafik under din køretur
Danskerne møder exceptionelt mange myrer i år sammenlignet med tidligere år, og det er til stor gene, når myrerne flytter ind. Skadedyrsekspert anslår, at myrebestanden i Danmark allerede er næsten 20 procent større end normalt, og spår, at kurven ikke er toppet endnu.
København, den 2. august 2023 – De løber hurtigt og arbejdssomt rundt på køkkenborde, gulve og terrasser, hvor de især tiltrækkes af madvarer og sukkerkilder. Mens vi sidste år i grove træk slap for de aktive myrer, er den sorte havemyre nu i markant vækst, at skadedyrsbekæmpere landet over har ekstremt travlt med at få bugt med det lille insekt.
-Myrebestanden er meget afhængig af vejret, hvor varmen sætter skub i myreproduktionen. Efter en mild vinter, et lunt forår og næsten fem sommeruger med høje temperaturer har den sorte havemyres reproduktion fået de bedste betingelser, siger Claus Schultz, der er formand for Brancheforeningen for Skadedyrsfirmaer og teknisk chef i Rentokil Skadedyrsbekæmpelse, og fortsætter:
-Allerede efter de første varme uger fik vi utrolig mange henvendelser om at bekæmpe myrer. Vi har indtil videre fået 15-18 procent flere myrehenvendelser i år sammenlignet med sidste år – og myresæsonen er højst sandsynligt ikke toppet endnu.
I slutningen af vinteren graver myredronninger sig typisk ned under sten, brædder eller brænde og venter på, at det bliver forår, hvor byggeprocessen går i gang. Især i forårs- og sommermånederne tager arbejdermyrerne fat og etablerer myreboet, ofte til gene for husejerne.
-Generne fra myrer er betydelige. De udgør egentlig ikke nogen umiddelbar sundhedsskade, men de bliver hurtigt en pestilens, når de på række finder ruter indendørs eller går i madvarer. Myrerne volder desuden store problemer for haveejere, når de etablerer boet under havefliserne, så fundamentet bliver ujævnt og kræver reparation, siger Claus Schultz fra Rentokil.
Selvom den stigende myrebestand betyder et nedslående år for haveejere, er kampen mellem myre og haveejer langt fra forbi, når sommeren går på hæld. Et myrebo kan eksistere i op til 25 år, og det er derfor en god ide at komme myreboet til livs så hurtigt som muligt.
Kongelig sommeropera fortsætter Danmarksturnéen rundt i sommerlandet med seks koncerter i august
Med fingrene godt krydsede for det danske sommervejr drager operasangere fra Den Kongelige Opera på turné rundt i Danmark og kan opleves i berømte højdepunkter fra operaen og operettens verden. De stemningsfulde koncerter finder sted på nogle af landets smukkeste steder ved slotte, i parker og på pladser med augusthimlens improviserede scenografi som fantastisk naturkulisse.
Operasolisterne Sofie Elkjær Jensen, Hanne Fischer, Niels Jørgen Riis og Morten Staugaard besøger sammen med pianisten Nick Fletcher og konferencieren Katrine Nyland Sørensen Axeltorv i Nakskov, Schackenborg Slot ved Møgeltønder, Byparken i Esbjerg, Resenlund i Skive, Byparken i Vejle og Bramstrup ved Årslev.
Blandt de mange populære operaer og operetter på koncertprogrammet er Mozarts Don Juan, Bizets Carmen, Verdis La traviata, Offenbachs La Périchole, Gershwins Porgy og Bess samt Heises danske nationalopera Drot og marsk, som også kan opleves i Operaen til januar.
KONGELIG SOMMEROPERA AUGUST 2023 Axeltorv, Nakskov – fredag 11. august kl. 18 Schackenborg Slot – lørdag 12. august kl. 18 Byparken, Esbjerg – søndag 13. august kl. 16 Resenlund, Skive – fredag 18. august kl. 18 Byparken, Vejle – lørdag 19. august kl. 16 Bramstrup, Årslev – søndag 20. august kl. 16
Allerede denne uge vil man igen kunne høre tonerne af ‘Når du ser et stjerneskud’ på signalhorn, Disney Dream krydstogtskibet ankommer nemlig til Fredericia den 6. og 13. august. Byen ser frem til endnu et spektakulært besøg, ligesom de gjorde sidste år, da Disney Magic gæstede byen.
Krydstogtskoordinator Lone Østergaard håber, at mange vil bruge deres søndag til at beundre skibet. Hvis man er tidligt oppe, så kan man se skibet ankomme klokken 7.45 den 6. august, hvor der vil være en traditionel modtagelse og musikalsk underholdning.
Butikker og boder vil være åbne i anledningen af besøget, og Disney-melodier vil genlyde i byen. Desuden vil der være en koncert ved havnekajen, når skibet sejler afsted. Disney Dream er 45 meter længere end sin forgænger og kan rumme 1.000 flere gæster. Så det er et stort skib, der ankommer til Fredericia med sine mange gæster, der skal rundt i byen og se på alt.
– Det er meget populært det her Disney. Et par af mine guider har også spurgt om, hvorfor er der den her hype omkring skibet. Jeg tror, at det er fordi, det er Disney. Det er det her magiske univers, fortæller Lone Østergaard.
Hun tilføjer, at hele Disney’s produkt er meget gennemført, når de kommer med skibet. Det er magisk. Den er den stemning, som de ønsker at give deres gæster.
– Meget af det er venligt og hyggeligt, men ikke mindst meget familiært. Det gælder også for besætningen. Det er ikke som hvis man kommer til Disney World, men der er en stemning af det. Og her i byen er det jo et tilløbsstykke. Det regner jeg også med, at det bliver i weekenden. Jeg synes det er smukt og godt, når man kommer ned for at se det, uddyber krydstogtskoordinatoren.
Skibet skal videre til Oslo efter besøget i Fredericia. Derfor sejler skibet en anelse tidligere, så de kan nå den lidt længere distance. Butikkerne i Fredericia har det ifølge Østergaard fint med at skal åbne tidligere. Det er de meldinger, som hun får. Nu ser man så frem mod weekenden, hvor Fredericias gader bliver fulde af gæster udefra, men sikkert også borgere med lyst til at beundre skibet.
Ytringsfriheden er beskyttet af internationale og nationale love, den danske grundlovs § 77 siger: “Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende foranstaltninger kan ingen sinde på ny indføres.”
Ytringsfrihed sikre den enkelt borger har ret til at udtrykke sine meninger, ideer og overbevisninger frit, uden frygt for repressalier, censur eller juridiske sanktioner, ved at give dem ret til at kritisere uretfærdige love eller politikker og kæmpe for sociale ændringer.
Denne rettighed gælder både for individuelle borgere og for medierne.
Religiøse bøller og tosser fra autokratiske regimer, med begrænset politisk frihed og menneskerettigheder skal IKKE belære os om noget som helst. Stil modkrav til dem før vi gider høre på dem, som afskaf dødsstraf, stop kvinde undertrykkelse, stop forfølgelse kristne og LGBT personer. Så længe Lars Hedegaard og lignende skal leve med politibeskyttelse i Danmark grundet trusler fra Jer, kan i glemme alt sympati for Jeres forkvaklede tankesæt.
Vi kan sælge vores smør og teknologi m.m. til andre lande. Efterkommer vi Jeres ønsker, så bliver det spændende når Nord Korea og Rusland stiller krav til lille Danmark.
Særlov ikke nødvendig, kender hverken Lars Løkke, justitsministeriet eller politiet ordensbekendtgørelsens kapitel 2? Bekendtgørelsen finder anvendelse på borgernes adfærd i offentligt tilgængelige rum.
Lad koran pyromanerne brænde på et sted hvor de ikke vil genere den offentlige orden, giv politibeskyttelse første gang, herefter må de stille med egen beskyttelse, så løser det sig selv.
Poul Rand, Lokalformand Liberal Alliance i Fredericia
Aerial view. Slash and burn subsistence farming to plant crops in a tropical rainforest.
Allerede onsdag den 2. august har vi opbrugt de ressourcer, som jorden kan nå at genskabe på et år. Selvom vi er blevet en smule bedre til at passe på ressourcerne, er vi fortsat langt fra de globale natur- og klimamål, vi har forpligtet os til. WWF opfordrer til at implementere nogle af de løsninger, vi ved, vil kunne vende udviklingen.
Den 2. august 2023 har verden opbrugt vores årlige andel af naturens ressourcer. Det viser en ny beregning fra tænketanken Global Footprint Network. Fra og med den 3. august 2023 bruger vi globalt set flere ressourcer, end jordklodens økosystemer kan regenerere på et år. Mennesker fisker altså flere fisk og fælder flere træer, end jorden har til rådighed. Danmark trækker desværre i den forkerte retning, da vi er blandt de 15 lande, som presser jordens ressourcer hårdest.
Datoen for den såkaldte Earth Overshoot Day har de seneste fem år ligget nogenlunde stabilt. Dermed ligner det, at vi har formået at stoppe væksten i fodaftrykket fra vores forbrug. Alligevel har vi fortsat et alt for stort naturunderskud i verden. Det vil kræve hele 1,7 jordkloder at være i balance med naturen. Det er derfor helt afgørende, at vi får vendt udviklingen og sat turbo på den grønne omstilling. Det samme gælder på klimaområdet. Hvis vi skal nå FN’s mål om at reducere den globale CO2-udledning med 43 procent i 2030 sammenlignet med 2010, vil det kræve, at vi udskyder Earth Overshoot Day med 19 dage om året de næste syv år.
-Vores fortsatte overforbrug rydder verdens have og skove for liv, hvilket leder til hedebølger, skovbrande, tørke og oversvømmelser. Det sætter verdens fødevareproduktion i fare. Tænk bare på oversvømmelserne i Pakistan eller sommerens hedebølge i Sydeuropa, der er hele Europas madkammer. Det er ikke nok kun at stoppe ødelæggelserne. Hvis vi skal undgå naturkatastrofer og fødevaremangel i fremtiden, er vi nødt til at mindske vores fodaftryk på naturen markant, siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.
Vi har allerede løsningerne til at vende udviklingen
Og det er bare med at komme i gang. Vi har nemlig allerede løsningerne til at vende udviklingen, og vi kan sætte ind på mange niveauer: innovative teknologiske løsninger, mere grøn energi, mere bæredygtig produktion, flere grønne investeringer eller såkaldte naturbaserede løsninger, hvor vi mennesker lader naturen løse vores problemer for os.
-Simple ændringer kan flytte Earth Overshoot Day markant. Hvis vi skruer op for andelen af vedvarende energi som vind og sol fra de nuværende 39 procent til 75 procent, kan vi flytte datoen 26 dage. Hvis vi halverer vores madspild, kan vi flytte datoen med 13 dage. Og hvis verdens banker, pensionskasser og andre store investorer investerer mere bæredygtigt, kan vi flytte datoen med hele 22 dage, siger Bo Øksnebjerg.
På globalt plan er der allerede en række tiltag, som skal trække vores forbrug i den rigtige retning og genoprette den natur, vi har ødelagt via vores overforbrug. I december 2022 vedtog verdens lande den såkaldte Kunming-Montreal-aftale, en slags naturens Paris-aftale, der skal standse og vende tabet af biodiversitet og beskytte 30 procent af verdens land, ferskvand og havareal inden 2030. Og i starten af juli 2023 blev EU enige om en naturgenopretningslov, der skal sikre genopretning af 20 procent af EU’s natur på land og i havet i 2030.
-Vi er nu forpligtiget via både FN og EU til at gøre en indsats for naturen, men det kræver, at vi får sat mål og sætter handling bag vores ambitioner. Her kunne vi blandt andet lade os inspirere af Slovenien, der som det første land har sat et bindende mål for at reducere sit økologiske fodaftryk. Lad os også i Danmark sætte nogle ambitiøse mål og handle på dem, så vi kan være med til at trække i den rigtige retning. Der er ingen tid at spilde, og det er nu, vi skal begynde at give mere tilbage til naturen, end vi tager, siger Bo Øksnebjerg.
Syv tiltag, der kan flytte datoen for Earth Overshoot Day (link)
Reducere madspild: Hvis vi halverer vores madspild globalt, kan vi flytte Earth Overshoot Day med 13 dage. Udvikle smartere byer: Gør vi vores byer grønnere og smartere ved at udnytte eksisterende teknologier til at gøre både bygninger og el-distribution grønnere samt sikrer mere bæredygtig transport, kan vi flytte Earth Overshoot Day med 29 dage. Ambitiøse politiske aftaler: Hvis halvdelen af verden implementerer en grøn politisk aftale med samme ambitionsniveau som EU’s Green New Deal, kan vi flytte Earth Overshoot Day med 42 dage i løbet af de næste 10 år. Bruge (og genbruge) vores tøj i længere tid: Hvis vi bruger vores tøj længere og dermed halverer vores økologiske fodaftryk fra tøj, kan vi flytte Earth Overshoot Day med 5 dage. Mere vedvarende energi: Hvis vi skruer op for andelen af vedvarende energi som vind og sol fra de nuværende 39 procent til 75 procent, kan vi flytte Earth Overshoot Day med 26 dage. Flere grønne investeringer: Hvis vi – blandt andet via vores banker – investerer mere bæredygtigt i vedvarende energi, kan vi flytte Earth Overshoot Day med 22 dage. Kortere arbejdsuge: Hvis vi forkorter arbejdsugen uden at reducere lønnen, kan vi flytte Earth Overshoot Day med 11 dage. Læs mere om den danske Overshoot Day, og få gode råd til at reducere forbruget på wwf.dk.
Om WWF Verdensnaturfonden
WWF (World Wide Fund for Nature) er en af verdens største og mest indflydelsesrige organisationer med mere end fem millioner støtter globalt. WWF har kontorer i flere end 80 lande og mere end 1.200 projekter over hele verden. WWF’s mission er at stoppe forringelsen af jordens naturlige miljø og skabe en fremtid, hvor mennesker lever i harmoni med naturen. Den danske afdeling, WWF Verdensnaturfonden, blev grundlagt i 1972 af Hans Kongelige Højhed Prins Henrik. Læs mere på wwf.dk.
Fakta om beregningen bag Overshoot Day
Den private tænketank Global Footprint Network udregner hvert år datoen for Earth Overshoot Day. Beregningen er baseret på over 200.000 målepunkter fra blandt andet FN, verdens fødevareorganisation FAO og verdens regeringers egne data. Det tager flere år at indsamle og behandle de mange data. Derfor laver forskerne bag undersøgelsen en fremskrivning, der skal kompensere for dataforsinkelsen.
I 2022 faldt Earth Overshoot Day den 28. juli. I 2023 er datoen den 2. august – altså fem dage senere. Det er dog kun en enkelt af disse dage, der kan tilskrives, at vi er blevet bedre til at udnytte jordens ressourcer. De resterende fire dage skyldes, at Global Footprint Network har fået endnu bedre data at bygge beregningerne på. Læs mere om 2023-beregningen her.
Beregningen viser, hvornår forbruget af naturens ressourcer – det økologiske fodaftryk – overstiger, hvad jorden kan nå at genskabe samme år – dens biokapacitet. Eller lidt forsimplet: om vi for eksempel fanger flere fisk, end havene kan genskabe det samme år.
-Beregningerne giver en god indikation af, hvordan vores forbrug i forhold til jordens bæreevne udvikler sig over tid. Beregningernes udgangspunkt er udviklingen på jorden som helhed. Men Global Footprint Network laver også en beregning for hvert land, der viser, om landet forbruger flere ressourcer, end dets eget areal kan genskabe. Danmark er blandt de 15 lande i verden, der presser jordens ressourcer hårdest, siger Bo Øksnebjerg.
Mange danskere fik ny bil over sommeren, da der var en stigning i antallet af nye personbiler på 14 procent fra juli 2022 til juli 2023. Salget af elbiler steg med 81 % sammenlignet med samme måned sidste år.
Juli måned resulterede i 11.239 nyregistrerede personbiler, hvilket er en fremgang på 14 procent sammenlignet med samme måned sidste år. Fremgangen i juli bidrager til den udvikling, der har karakteriseret 2023, hvor bilsalget har været højere end i 2022. Juli bød også på en stor vækst i elbilsalget på 82 procent, og el er det drivmiddel, der vokser mest på det danske marked. De opladelige biler (elbiler og plug-in hybridbiler) udgjorde 42 procent af personbilsalget i juli.
-Vi er glade for, at bilsalget fortsætter sin fremgang. Danskerne har stor appetit på nye biler – og særligt elbiler. Ved årets start var der stor usikkerhed om bilsalget og danskernes lyst til at købe ny bil pga. rentestigninger og usikkerhed generelt, men det går væsentlig bedre end vi frygtede, siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.
Elbilssalgets fortsatte succes kræver politisk handling
Året har budt på stor fremgang for elbilerne måned for måned, og elbiler udgør nu over 5 procent af bilbestanden. Udviklingen i elbilsalget hjælpes dog samtidig på vej af en afgiftsfritagelse,, der gør elbiler konkurrencedygtige i forhold til diesel og benzinbiler.
Afgiftsfritagelsen står til at skulle udfases efter 2025, hvilket vil føre til en opbremsning i elbilsalget. Efteråret betyder en ny politisk sæson, som giver anledning til at se nærmere på den kommende afgiftsudvikling. Det vil også gå fint i takt med regeringsgrundlaget fra december 2022, som indeholder øgede ambitioner for antallet af elbiler i Danmark.
-Det er helt essentielt, at afgifterne på elbilerne holdes i ro, hvis elbilernes udvikling skal fortsætte i det høje tempo, som vi ser nu. Afgiftsindfasningen vil betyde store prisstigninger på elbiler, hvilket vil gøre det svært for mange bilkøbere at tilvælge en elbil. Den kommende politiske sæson er en god anledning til at kigge nærmere på problematikken, siger Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører.
SUNDHED. Patienter med lav indkomst, kort uddannelse, arbejdsløshed eller anden etnisk baggrund oplever flere brud i kontakten til deres praktiserende læge end resten af...
VEJRET. Regn, skybrud og oversvømmelser. Juli måned har været en ualmindelig våd affære, og hos GF Forsikring har sommerens heftige regnvejr også sat sine...
SPORT. Nogle gange føles en fodboldkamp som en lang roman. Den starter stille og roligt, bygger op, lægger spor ud, inden plottet pludselig eksploderer....
TRAFIK. Drømmen om at dele bil med naboen eller kollegerne bliver nu lettere for endnu flere danskere. Vejdirektoratet åbner nemlig igen for ansøgninger til...
ENERGI. Efter flere måneder med lavere priser og masser af solskin, måtte danskerne i juli igen betale mere for strømmen.
Det viser en ny månedsopgørelse...