Tirsdag og onsdag mødes 575 elever fra 5. og 6. klasse i Odense Kommune til Naturfagsmaraton, en konkurrence, hvor naturvidenskab og teknologi er i centrum. Bag arrangementet står Naturvidenskabernes Hus, som med opgaver om tøjspild, energilagring og satellitter skal styrke elevernes forståelse for videnskabens rolle i hverdagen.

Naturfag gennem praksis

Konkurrencen har til formål at give eleverne en praktisk tilgang til naturfag og problemløsning. Opgaverne er udviklet med fokus på at vække deres nysgerrighed og evne til at eksperimentere. Eleverne arbejder med en metode, hvor de undersøger, planlægger, bygger og tester deres løsninger.

– Med Naturfagsmaraton vil vi øge elevernes faglige motivation og interesse for naturfag og teknologi. De bliver klogere på aktuelle udfordringer og oplever, at de kan gøre noget ved dem. Det er med til at give eleverne håb og handlekraft og en bevidsthed om, at også de kan være med til at bidrage til fremtidens løsninger, når det gælder bæredygtighed og grøn omstilling, siger Maiken Lykke Lolck, direktør i Naturvidenskabernes Hus.

Naturfagsmaraton afholdes i flere kommuner fra januar til maj, og i alt deltager over 22.000 elever på landsplan.

Fra idé til model

Blandt årets fire opgaver er Stop Tøjspild, hvor eleverne skal undersøge tøjforbrugets miljøpåvirkning og udvikle en kampagne for at reducere spild. Med opgaven Frø På Farten undersøger de, hvordan planter formerer sig, og hvad der skal til for, at frø kan spire under forskellige betingelser.

Virksomhederne GomSpace og TotalEnergies har bidraget med opgaver, der skal give eleverne indsigt i virkelige problemstillinger. GomSpace har stillet en opgave, hvor eleverne skal bygge en model af en satellit og lære om rummets betydning for kommunikation og overvågning. TotalEnergies har udviklet en opgave, hvor eleverne skal konstruere en bil, der lagrer energi med en spændt elastik.

– Opgaverne skal bidrage til at stimulere deres opfindsomhed og kompetencer inden for engineering, hvor eleverne arbejder med at løse konkrete udfordringer ved at undersøge, få ideer, planlægge, bygge, afprøve og forbedre. De vil opleve, at der ikke kun findes én rigtig løsning på en udfordring, siger Lolck.

Forbindelsen til den virkelige verden

Direktøren forklarer videre at en væsentlig del af Naturfagsmaraton er samarbejdet med virksomheder, der bringer deres erfaringer ind i undervisningen.

– Gennem virksomhedernes engagement og deltagelse får eleverne indblik i nogle problemstillinger, som faktisk betyder noget i en virksomhed. Samtidig er opgaverne meget alsidige, så det bliver tydeligt, at eleverne har forskellige styrker og har brug for hinanden på forskellige områder, siger Maiken Lykke Lolck.

Arrangementet støttes af Novo Nordisk Fonden, LEO Fondet, Knud Højgaards Fond, Otto Mønsteds Fond, Stibo Fonden og Grundfos.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her