Kunder i Bilka, Føtex og Netto vil fra marts kunne orientere sig endnu bedre om oprindelsen af deres dagligvarer. Salling Group indfører en ny mærkeordning, der markerer produkter fra europæiske virksomheder med en lille stjerne på butikkernes elektroniske prisskilte. Det skriver administrerende direktør i Salling Group, Anders Hagh, i et opslag på LinkedIn.
Tiltaget kommer i en tid, hvor flere forbrugere har meldt ud, at de ønsker at boykotte de amerikanske varer. Emnet har vakt stor opmærksomhed, og blandt andet er der oprettet en offentlig Facebookgruppe, der nu har 28.500 medlemmer. Ifølge gruppens beskrivelse blev den startet “som følge af den af Donald Trump påbegyndte handelskrig.”
Imødekommer efterspørgsel fra kunderne
Beslutningen om den nye mærkning blevet taget efter en række henvendelser fra kunder, der ønsker at prioritere europæiske mærker i deres dagligvareindkøb.
– Vi har den seneste tid fået en række henvendelser fra kunder, som ønsker at handle dagligvarer fra europæiske mærker. For at imødekomme det vil vi i løbet af marts introducere en ny markering på vores elektroniske prisskilte, hvor en lille stjerne vil vise, hvis mærket er ejet af en europæisk virksomhed, skriver Anders Hagh.

Fortsat frit valg blandt varer fra hele verden
Ifølge Salling Group vil butikkerne fortsat føre et bredt udvalg af varer fra hele verden, og den nye mærkning skal ses som en ekstra service for dem, der ønsker at orientere sig om produkternes ejerskab.
– Vores butikker vil fortsætte med at have mærker på hylderne fra hele verden, og det vil altid være op til kunderne at vælge. Det nye mærkat er alene en ekstra service til de kunder, der ønsker at købe varer med europæiske mærker, forklarer han.
Mærkning baseres på ejerskab
Den lille stjerne vil blive tildelt varer, hvor den ultimative ejer af varemærket er europæisk. Det betyder, at produkter produceret uden for Europa stadig kan modtage mærkningen, hvis de ejes af en europæisk virksomhed.
Anders Hagh understreger, at Salling Group håber, at kunderne vil tage godt imod tiltaget.
– Vi håber, at kunderne vil tage godt imod den nye information og vil igen lade alle vælge frit blandt vores store udvalg af varer fra hele verden.
Mærkningsordningen rulles ud i samtlige Bilka-, Føtex- og Netto-butikker i løbet af marts.
Læs Anders Haghs fulde opslag her: Link til indlægget.