Odense Kommune ruller nu et digitalt ansøgningssystem ud, som skal gøre det langt lettere for arrangører at søge om tilladelse til udendørsarrangementer i byen. Håbet er, at færre barrierer vil føre til flere aktiviteter – og dermed en mere levende by.

By- og kulturrådmand Søren Windell ser det som et vigtigt skridt for Odense.

»Vi ser det nye system som en investering i byens liv. Jo lettere det er at skabe arrangementer, des mere levende bliver byen, og det kommer både borgere, erhvervsliv og kulturliv til gode« siger han.

Systemet er bygget til alle typer af arrangementer og guider arrangørerne igennem processen fra start til slut. Her bliver det tydeligt, hvilken type ansøgning der skal laves, hvilke dokumenter der skal sendes med – for eksempel en skilteplan – og hvilke yderligere tilladelser der skal indhentes. Polititilladelser skal stadig søges særskilt.

Undervejs modtager arrangørerne løbende beskeder fra kommunen. Først når ansøgningen er modtaget, hvor også Fyns Politi orienteres. Dernæst når sagen sendes i høring hos relevante myndigheder, og til sidst når den endelige lejeaftale er klar. Kommunen kan også kontakte arrangøren, hvis der opstår spørgsmål.

Systemet samler alle oplysninger ét sted og bliver udviklet videre i samarbejde med brugerne. Det glæder blandt andre Anja Følleslev, sekretariatschef i Generator.

»Når vi laver events, er der mange ting, vi skal forholde os til, og derfor er det dejligt, at Odense Kommune involverer os som eventaktører, når de skal udvikle et nyt system. For os er det vigtigt, at det er funktionelt, men også intuitivt, og at man kan samle så meget på de samme platforme som muligt. Vi ser frem til at gøre brug af det nye system i fremtiden« siger hun.

Odense Kommune arbejder samtidig på en digital arealkalender, der skal give et overblik over, hvornår byens offentlige arealer er booket. Kalenderen trækker data fra det nye system og forventes klar i foråret 2026.