Fredericia Musicalteater slår snart dørene op for en ny forestilling, der lover en eventyrlig og ‘mææh’gtig’ oplevelse for hele familien. Søren Torpegaard Lund, en af Danmarks mest lovende musicalperformere, er tilbage i byen, hvor hans karriere tog fart. Han skal nemlig spille rollen som Mads, den største af de tre bukke bruse, i den kommende børnemusical, der har premiere den 8. februar.
Søren Torpegaard Lund, 26 år, stammer fra Oure ved Gudme på Sydfyn. Han blev uddannet fra Musicalakademiet i Fredericia i 2019 og har siden optrådt på nogle af landets største scener. Med store roller i musicals som West Side Story, Dance of the Vampires og Kinky Boots har han etableret sig som en af sin generations store talenter. Nu vender han tilbage til Fredericia, og denne gang med en ny udfordring – børneteater.
Tilbage til rødderne i Fredericia
– Jeg har altid elsket de kreative fag i skolen og mærkede hurtigt, at det var meget naturligt for mig – modsat nogle af mine klassekammerater, som ikke fandt samme glæde i det. Jeg forstod ikke, hvorfor de ikke også syntes, at det var sjovt at lave teater, fortæller Søren med et smil og uddyber, hvordan hans barndom på en friskole fyldt med teater og musik banede vejen for hans karriere.
Sørens interesse for scenekunst voksede altså frem på friskolen, hvor han deltog i adskillige forestillinger, som senere banede vejen til lokale teaterprojekter på Fyn som Nyborg Voldspil. Et par år senere blev han optaget på Musicalakademiet i Fredericia, hvor han lagde grundlaget for sin professionelle karriere. I dag, seks år efter sin uddannelse, har han optrådt på nogle af landets største scener og markeret sig som en stor profil inden for musicalverdenen, og for Søren er det helt særligt nu at vende tilbage til byen, hvor hans rejse for alvor tog sin professionelle begyndelse.
– Jeg er virkelig glad for at være tilbage i Fredericia. Det er en by, jeg boede i under min uddannelse, og det er en særlig oplevelse at vende tilbage. Her er en ro og en afslappet stemning, som står i kontrast til livet i København, hvor tempoet er noget højere. Jeg har glædet mig meget til at tilbringe tid i Fredericia igen, gå ture ved vandet og bare nyde det.
En ledende, men kikset buk
I “De Tre Bukke Bruse” er der tre gedebukke, og selvom prøverne kun lige er begyndt, kan Søren allerede dele nogle tanker om dem:
– Det sjove ved forestillingen er, at vi spiller tre gedebukke – den lille, den mellemste og den store – og der er mange forskellige retninger, vi kan tage.
Søren indtager rollen som Mads, den største af de tre, og det er en karakter, der både rummer komiske nuancer og kræver masser af energi.
– Mads er lederen – i hvert fald i sit eget hoved. Han tror, han ved alt, men det gør han nok ikke helt. Det er det, der gør ham sjov og lidt kikset. Vi har kun lige startet prøverne, men jeg glæder mig til at finde ud af, hvordan vi kan gøre ham levende og forskellig fra de andre bukke. jeg tror, det kan blive rigtig sjovt at arbejde med, fortæller Søren.
Ud over det sjove ved at arbejde med de tre gedebukke, er der noget helt særligt ved denne produktion. Den byder på en særegen kombination af stepdans og musik, der ikke kun skaber en medrivende rytme, men også stiller store tekniske krav, da det er udfordrende at synge og steppe samtidig.
– Det mest spændende ved den her forestilling er, at det også er en stepforestilling, hvilket var en af grundene til, at jeg søgte rollen. Jeg elsker at steppe, fortæller Søren først og tilføjer:
– Der er ikke mange stepforestillinger i Danmark, så det er en sjælden mulighed. Det passer også perfekt til historien, fordi vi spiller bukke-bruse – geder – og selvfølgelig giver det derfor mening, at der er lyd i fødderne.
Børneteater som ny disciplin
Det, at produktionen er så underholdende, hænger måske også sammen med, at det er Sørens allerførste oplevelse med at arbejde på en børneforestilling.
– Jeg har aldrig prøvet at lave en børneforestilling før, så det er virkelig interessant og spændende. Det er også en af grundene til, at jeg synes, det er fantastisk at få lov til at være en del af det, siger Søren og erkender, at han tidligere havde fordomme om, at børneteater måske var en lettere genre.
– Det er det bestemt ikke. Du skal holde børnene fanget hele tiden, og deres opmærksomhed er på et helt andet niveau end voksne publikummer. Det kræver en enorm energi.
Søren glæder sig især til at mærke børnenes reaktioner på premiereaftenen.
– Jeg glæder mig utrolig meget til at få børn i salen. Jeg ved, hvordan voksne reagerer, men børn er uforudsigelige. Jeg håber, at børnene griner og bliver opslugt af historien, og jeg forventer, at de vil reagere langt mere direkte og spontant end voksne – det glæder jeg mig virkelig til. Måske får nogle af dem endda lyst til selv at prøve kræfter med teater en dag.
For Søren er det noget helt særligt at stå på scenen i en forestilling, der har potentiale til at inspirere børn.
– Det betyder meget for mig at kunne være med til måske at starte en teaterspire i nogle af børnene, ligesom det skete for mig. Jeg så enormt meget teater, friluftsteater og børneforestillinger, da jeg var lille, fordi min mor tog mig med, og fordi vi på min skole ofte tog rundt og så forestillinger. Jeg husker tydeligt, hvor opslugt jeg blev af det, og jeg håber, at nogle af børnene i salen får en lignende oplevelse. siger han.
En fortælling med humor og hjerte
Med tekst og musik fra det prisvindende makkerpar Stiles og Drewe, som også står bag De Tre Små Grise og Broadways Mary Poppins, lover forestillingen at være både sjov og rørende. Søren beskriver den som “Monty Python for børn” og fremhæver, hvordan den tager udgangspunkt i det velkendte eventyr, men med en moderne vinkel og en lille morale om, at græsset måske ikke altid er grønnere på den anden side.
Søren Torpegaard Lund håber, at børnene og deres familier går hjem med smil på læben og måske endda et par af de catchy melodier på hjernen.
– Musikken er så god, at jeg allerede nynner den efter første prøvedag, griner han afslutningsvis.