Endnu et voldsomt fald i antallet af optagne til pædagoguddannelsen kalder på en omfattende reform, der skal sikre kvaliteten og gøre uddannelsen attraktiv for flere unge.
Efter sommerferien tager professionshøjskolerne imod 3.645 nye pædagogstuderende. Det er 323 færre end sidste år. Og der bliver brug for hver og én af dem, for fagligheden i daginstitutionerne lider under års tiltagende pædagogmangel.
BUPL har i årevis advaret om udviklingen i optaget på pædagoguddannelsen, som på 8 år er faldet med 31 procent.
“Vi står med en faglighedskrise i institutionerne, hvor kun halvdelen af de ansatte i daginstitutionerne er pædagoger. Det går selvfølgelig hårdt ud over kvaliteten og kan have store negative konsekvenser for de pædagogiske rammer, der er så afgørende for børns trivsel og udvikling,” siger Elisa Rimpler og fortsætter:
“Der er hårdt brug for en ny, styrket pædagoguddannelse, som både er mere attraktiv for flere, og som klæder kommende pædagoger bedre på til de opgaver, der venter dem i praksis. Det kræver langt flere ressourcer, end uddannelsen har nu,” siger Elisa Rimpler.
En evaluering af pædagoguddannelsen konkluderede tilbage i efteråret 2021, at uddannelsen på flere punkter er mangelfuld og ikke i tilstrækkelig grad giver de studerende de nødvendige pædagogiske kompetencer.
Når regeringen efter sommerferien ventes at præsentere en reform af pædagoguddannelsen, er det derfor ifølge BUPL vigtigt, at der bliver tilført de nødvendige ressourcer til uddannelsen, så kvaliteten kan løftes.
“Der er brug for en pædagoguddannelse med længde og tyngde, som både kan løfte mønsterbrydere og være et reelt alternativ til universitetet,” siger Elisa Rimpler og uddyber:
“Jeg drømmer om en ny pædagoguddannelse gennemsyret af faglig stolthed, hvor pædagogik og kreative fag er omdrejningspunktet, og hvor de studerende får flere undervisningstimer og mere feedback. Det er det, der skal til for, at uddannelsen genvinder sin prestige, og flere unge får lyst til at kaste sig over vores spændende og meningsfulde profession,” siger Elisa Rimpler.
Hun slår samtidig fast, at rekrutteringskrisen ikke alene kan løses ved at investere i uddannelsen.
“Vi skal gøre det mere attraktivt både at blive og være pædagog. De vilkår, de unge kommer ud til efter endt uddannelse, skal være langt bedre. Det handler blandt andet om at sikre de rammer, der gør, at pædagoger har tid til at bruge deres faglighed,” siger Elisa Rimpler.