Situationen i Ukraine har fået smykkevirksomheden Pandora til at handle hurtigt med en donation på 1 million dollars (6,5 million kr.) til UNICEFs indsats for de ukrainske børn.

Donationen falder dagen efter, at UNICEF mere end firedoblede sin såkaldte appel for Ukraine – altså det beløb, som den internationale børneorganisation vurderer, er nødvendigt for at kunne møde de akutte behov. UNICEFs appel for Ukraine lyder nu på 433 millioner kr.

– Det er en betydelig donation, som reelt kan gøre en forskel for børnene i Ukraine. Det er virkelig flot. Samtidig er det en kæmpe gevinst, at Pandora har handlet så hurtigt. I kriser som denne er det afgørende at vi kan handle hurtigt. Jo længere tid, der går – jo flere børn vil lide nød, mens de venter på hjælp, siger Susanne Dahl, direktør for partnerskaber i UNICEF Danmark.

Pandora har været en tæt partner af UNICEF Danmark siden 2019 og bidrager fast til organisationens arbejde. Her var man ikke i tvivl om, at situationen i Ukraine kaldte på en ekstra donation.

– Vi ønsker at hjælpe børnene i Ukraine og deres familier i denne frygtelige situation. De har brug for vand, mad, medicin og et sted at søge ly og tryghed i denne krise. UNICEFs arbejde er afgørende og nødvendigt, siger Alexander Lacik, CEO, Pandora.

UNICEFs indsats i Ukraine fokuserer lige nu på at skaffe rent vand, hygiejneartikler, sundhedsydelser, adgang til undervisning og psykosocial hjælp og sikre steder, hvor børn og deres familier kan søge ly. Desuden ydes direkte økonomisk støtte til sårbare familier.

[bsa_pro_ad_space id=32] [bsa_pro_ad_space id=7]

Globalt set er UNICEF Danmark førende, når det kommer til donationer fra private partnere. På trods af Danmarks størrelse kommer den danske afdeling af UNICEF ind på en 5. plads i bestræbelserne på at skaffe donationer fra virksomheder og fonde; kun overgået af USA, Japan, Tyskland og Storbritannien.

[bsa_pro_ad_space id=6]