Byggeriet af Danmarks største lynladestation begynder den 10. august kl. 13.00 i Odense. De første spadestik bliver taget i fællesskab af Odense Kommunes borgmester Peter Rahbæk Juel, by- og kulturrådmand Christoffer Lilleholt og Clever. 

Tirsdag den 10. august kl. 13.00 bliver dagen, hvor første spadestik til Danmarks største lynladestation bliver taget. Lynladestationen bliver bygget lige ved motorvejen ved Odense SØ afkørsel 50, og det er ladeoperatøren Clever, som står bag. Den nye, store station opføres i et prisvindende design, og den vil kunne lade 28 elbiler op på samme tid. Med lynopladning bliver det muligt at lade selv fremtidens elbiler op på bare 15-30 minutter. 

”Lynladestationen bliver et vigtigt knudepunkt, som kommer til at binde ladeinfrastrukturen sammen i Danmark. Selvom hjemmeopladning er rygraden i ladenetværket, så skal vi også sørge for, at danskerne trygt kan køre både korte og lange ture i deres elbiler. Og når det gælder de lange ture, så er det vigtigt med lynopladning, så opladningen ikke tager længere tid, end det tager at trække frisk luft, strække benene og nyde de smukke opgivelser,” siger Mette Nøhr, der er Chief Experience Officer og ansvarlig for kundeoplevelsen på lynladestationerne hos Clever. 

Opbakning til de grønne biler i Odense 

Til åbningen den 10. august vil der være taler fra Odense Kommunes borgmester, Peter Rahbæk Juel, by- og kulturrådmand Christoffer Lilleholt og Chief Experience Officer Mette Nøhr fra Clever, inden de tre i fællesskab vil sætte skovlen i jorden og markere byggeriets start. 

”Odense har en ambition om at være klimaneutrale i 2030, og derfor er det helt afgørende, at vi lykkes med meget stor omlægning fra fossilt drevne biler til elbiler i Odense. Det kan kun lade sig gøre, hvis vi har rigtig gode lademuligheder. Derfor er jeg glad for, at den nye lynladestation i Odense snart kan bidrage til bedre oplevelser for de lokale og besøgende elbilister,” siger borgmester i Odense Kommune Peter Rahbæk Juel (S). 

Også rådmanden for By- og Kulturforvaltningen i Odense Kommune ser frem til den nye lynladestation. ”Jeg glæder mig til, at vi nu snart kan give både de odenseanske bilister og besøgende endnu bedre betingelser for at skifte til en elbil. Vi har store ambitioner om, at Odense skal være klimaneutral i 2030, og derfor er det helt nødvendigt, at flere vælger elbilen til. Jeg har et stort fokus på at udbygge mulighederne for at lade elbiler op i hele byen, da vores grønne ambitioner kun kan opfyldes, når vi gør det nemt at eje en elbil i Odense,” siger Christoffer Lilleholt (V), der er by- og kulturrådmand i Odense Kommune. 

En grøn oase ved motorvejen Lynladestationen bliver opført i Clevers prisvindende design, som er udviklet sammen med arkitektvirksomheden Cobe. Målet er at give alle, der lægger vejen forbi, en meningsfuld pause på turen. 

”Vi vil skabe en grøn og rolig oase, hvor elbilisterne får lyst til at stige ud af bilerne og nyde planter, blomster og træer. På den måde skal ladestationen også være med til at stimulere sanserne hos alle, der besøger stationen, så også elbilisterne kan lade batterierne, mens bilen lynlader til resten af turen,” siger Mette Nøhr. 

Designet af Clevers lynladestationer har blandt andre vundet priser ved Danish Building Awards, Arkitekturprisen i Fredericia Kommune, ArchDaily Building of the Year og er senest blevet nomineret til EU-Kommissionens prestigefyldte arkitekturpris Mies van der Rohe Award 2022. 

Lynladestationen forventes at stå færdig i første kvartal af 2022. 

Om Clever: 

Clever kom til verden i 2009 og har siden da arbejdet på at styrke den offentlige ladeinfrastruktur og lademulighederne hos privatpersoner og virksomheder i hele landet. 

Clever tilbyder i dag opladning på mere end 2.000 åbne, offentlige ladepunkter i hele landet, og inden udgangen af 2025 vil Clever etablere over 10.000 nye, offentlige ladepunkter i Danmark. 

Alene i 2020 installerede Clever flere end 15.000 ladebokse hos privatpersoner og virksomheder fordelt i hele landet. 

Clever er ejet af de andelsejede energi- og fibernetkoncerner Andel (94,9 procent) og NRGi (5,1 procent). 

Skriv en kommentar