Kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen har præsenteret regeringens bud på en ny medieaftale. Det er en aftale der har flere elementer, blandt andet en omfordeling af midler til lokale medier. Men en lokal medieudgiver kalder det for udokumenteret og forfejlet.

– Stærke og frie medier er en forudsætning for et sundt demokrati. I Danmark har vi en lang tradition for uafhængige medier, der udfylder deres rolle som demokratiets vagthund. Medierne er afgørende for, at vi som borgere kan tage aktivt del i demokratiet på et oplyst grundlag, skriver regeringen i deres udspil til en ny medieaftale. Det er en konklusion som Andreas Dyhrberg Andreassen, udgiver og CEO hos Danske Digitale Medier A/S er meget enig i. Men her stopper enigheden også, for han mener, at midlet til at opnå en fri presse er forfejlet.

– Ane Halsboe-Jørgensen og et flertal af hendes politiske kollegaer ønsker et medielandskab hvor nyhederne stadigvæk rammer danske borgere. Det kan jeg godt forstå. Der hvor kæden hoppen af er analysen af mediemarkedet. Den er totalt forfejlet og bygger ikke på fakta. Jeg er helt med på, at regeringen, Socialdemokratiet og Christel Schaldemose i EU ønsker et opgør med techgiganterne. Det tror jeg de fleste kan se en idé i. Men det er ikke medieudviklingen, siger Andreas Dyhberg Andressen og fortsætter:

– I Danmark er flere internetmedier, magasiner, radioer, podcasts og TV-kanaler blomstret frem gennem de seneste ti år med stor kvalitet. Der er stribevis af eksempler på byer hvor medier består i nye former. Det er naturligvis glædeligt. Jeg køber ikke præmissen om medieørkener. Jeg køber ikke præmissen om, at millionstore mediestøtte giver bedre medier. Jeg køber heller ikke præmissen om, at det er techgiganternes skyld at medieforbruget er ændret.

Lokaljournalistikken skal styrkes

Danske Digitale Medier A/S driver lokaljournalistik i hele Trekantområdet og Region Syddanmark. Derfor kender CEO og udgiver Andreas Dyhrberg Andreassen alt til hverdagen og vilkårene som lokalt medie. Derfor ærgrer han sig over, at man vil fortsætte med at sende penge fra Christiansborg til store mediekoncerner.

En del af regeringens udspil bygger på disse tre punkter:

  • En omfordeling af mediestøttens redaktionelle produktionsstøtte fra store landsdækkende nyhedsmedier til lokale/regionale nyhedsmedier.
  • Omfordelingen gennemføres sådan, at den ikke skaber incitament til øget centralisering af lokale og regionale medier, men bidrager til, at medier også placeres uden for de fire største byer.
  • Udviklingsstøtte til at de lokale og regionale medier kan omstille sig digitalt og tilbyde lokalt indhold i et format, der er relevant og tilgængeligt for flere borgere.

– I det lokale er det tydeligt at ministeren og socialdemokratiets politiske ordfører ønsker at støtte lokalpolitik. Men det sker ikke ved at hælde millioner ned i hænderne på store koncerner. De har store millionoverskud, samtidig med at de får stadigt flere penge, de fyrer medarbejdere og har elendige arbejdsforhold. Det hænger ikke sammen, siger Andreas Dyhrberg Andreassen og fortsætter:

– Det ligger ikke til en socialdemokratisk regering at skulle kaste flere penge efter dem på grund af Facebook og googles indtog på annoncemarked. Senest viste det sig at JP Politikens Hus forsøge at komme på forkant, fordi de havde hørt dette ville komme. Men kort tid efter kom det frem, at BT end ikke ansætter journalister som fuldtids, men som vikarer. De gør det for at hive flere penge ud af Christiansborg.

– Jeg er helt enig i, at lokale og regionale medier er en styrke for demokratiet. Men jeg tror det er fis i en hornlygte at tro, at gamle medier er garant for demokratiet. Det nægter jeg at tro. Jeg ser så mange dygtige stærke medier komme frem. Det er utroligt, for de får ikke den her mediestøtte. Det handler om læsere og deraf muligheden for at sælge annoncer. For vores vedkommende er det erhvervslivet og de regionale institutioner der bakker op. Det tror jeg de gør fordi de ser, at vi altid er til stede i lokalområdet. Vi er ikke for fine til at deltage i noget efter kl. 16, forklarer Andreas Dyhrberg Andreassen.

Statsstøtte, betalingsmure og lokal støtte

Andreas Dyhrberg Andreassen undrer sig over, at der hos politikerne på Christiansborg ikke er en forståelse for hvor mange penge der egentlig kommer til medierne. De traditionelle medier modtager, udover en stor mediestøtte fra staten, også store beløb fra kommuner og kommunale organisationer – og dertil kommer annoncesalget.

– Det er tragikomisk, at man fra Christiansborgs side kaster penge efter medier der gemmer sig bag betalingsmure. Man bruger omkring 1.000 kroner per borger til det her – og så skal borgerne alligevel give mange penge for at læse det fuldt ud. Jeg ser dygtige flotte aviser og magasiner produceret i Danmark med forskningsbaggrund, journalister og andet. Der er en større informationsstrøm end nogensinde før. Jeg tror ikke på, at de her såkaldte lokale redkationer er løsningen, siger Andreas Dyhrberg Andreassen.

Hvordan man i stedet skal indrette mediepolitikken kan Andreas Dyhrberg Andreassen ikke sige entydigt, men han er med på, at en overgangsperiode kan være nødvendigt. Men han er ikke i tvivl om, at mediestøtten skal afskaffes. For de store mediekoncerner laver store overskud, samtidig med at de trækker millioner ud af statskassen.

– Skal politikerne blande sig? Der vil nok være behov for en overgangsfase, men det virker ikke som om, at det er de store giganter der mangler penge. Jeg tror ikke de er klar over, at ved siden af de her store millionbeløb man sender fra Christiansborg, der henter virksomhederne mindst de samme beløb i andre støttebeløb, små moderator-opgaver og andre offentlige tilskud på den ene eller den anden måde. Det er et skævvredendt marked vi ser, siger Andreas Dyhrberg Andreassen.

Selv har Andreas Dyhrberg Andreassen haft lejlighed til at drøfte medieudspillet med Socialdemokratiets nyudnævnte politiske ordfører, Christian Rabjerg Madsen. Men han blev ikke betrygget af den samtale.

– Socialdemokratiets politiske ordfører siger, at man har det fint med at støtte på denne måde. Han mener ikke, at det er enten eller. Han mener også at man skal støtte innovative og nye medier. Men man gør det modsatte. For de traditionelle medier er ikke fulgt med tiden. I alle andre markeder lukker man, hvis ikke man følger med tiden, siger Andreas Dyhrberg Andreassen og fortsætter:

– Det er flotte og velargumenterede tanker, der ikke har bund i virkeligheden. Jeg kan undre mig over, at de samme politikere der kritiserer de sociale medier også er dem der flygter derover, når man ikke vil stå på mål for noget. Det har vi set helt op til statsministeren.