Eksercerhuset opførtes i 1863 som en af de første bygninger i Bülows Kaserne, dengang havde ingen nok tænkt på dets nuværende brug. Bygningen har vist sig i de rigtige lydfolks hænder at være særdeles velegnet til de fleste former for musik og teaterkunst.
Denne skønne majaften var ingen undtagelse. Et byorkester i topform tilført gode gæstemusikere og solister serverede klassiske mesterværker, populær musik og danske klassikere som, I Danmark er jeg født som fremførtes som fællessang og Man binder os på hånd og mund, hvor Mariann Mikkelsen med sin skønne stemme viste hvordan denne smukke sang også kan fremføres. I disse Ukraine-tider bliver sangen uhyggelig aktuel igen, vi må ikke glemmer de mørke år.
Trods den flotte fremførelse var både orkester og solist oppe imod noget stort, Liva Weel’s originaludgave, ja PH og Liva det bliver ikke større i den sjangre, med stor ros for med denne melodi at minde os om den nære verden omkring os.
Koncerten åbnedes med Rossini’s Ouverturen til Barberen i Sevilla efterfulgt af Beethoven’s Violinromance i F, hvor Jevgenij Skuratovskij var Solist. Jevgenij er ekvilibrist på sit instrument. Violinen fik en tone, der hensatte en i et højere tankeunivers.


Mariann Mikkelsen viste sig som en solid harpenist i nummeret Kringsatt av fiender, et lidt specielt nummer til en smal målgruppe, men flot sang og harpespil.
Efter pausen var åbningsnummeret ”Also sprach Zarathustra”, et af undertegnedes ynglings numre så forventningsglæde var stor. Nummeret er et tonedigt af Richard Strauss, komponeret i 1896 og inspireret af Friedrich Nietzsches filosofiske 1883-1885-roman ” Thus Spoke Zarathustra”. Det indledende tema blev kendt efter brug i Stanley Kubricks film fra 1968: 2001 A Space Odyssey. Desværre spillede de kun den korte, men kendte åbningssats. Lidt er som bekendt bedre end ingen ting.
Potpourriet over ringenes herre var et smukt gik ind i fantasien verden, den fiktive verden af ”Middle Earth” hvor hobbitter, troldmænd og elverere mf. regere føltes tæt på i denne symfoniske suite fra filmtrilogien. Bemærkes skal især den velafstemte lyd der var imellem strygere og messing blæsere. Velfortjente klapsalver strømmede mod orkesteret efter dette musikstykke. Dette musikstykke må I gerne gentage ved kommende koncerter.
Don’t Cry For Me Argentina blev fremført af Mariann Mikkelsen på fornemste vis. Udfordringen er dog, at Mariann som uddannet klassisk sopran, får Madonnas sang til at lyde lidt for pænt og stilrent, noget mange andre dygtige sangere også gør, men smag og behag er jo forskellige.
Denne gode aften afsluttedes med et ekstranummer Abba’s Thank You For The Music, et nummer der fik hele salen med.
Stor ros til hele orkesteret med solister, men også lydfolkene der sikrede ensartet lyd i hele salen.
Dirigent Anne Cathrine Kielland Lund styrede musikken sikkert igennem denne dejlige majaften og lukkede foråret ind i de tilstedeværende musikalske hjerter. Sammen med konferencieren, der ikke var uden humor, blev det så sandelig livsglædens forår med Fredericia Byorkester, som annonceret.