Retten i Odense har afgjort, at diskoteket Ghost Bar har overtrådt forbuddet mod markedsføring af alkohol rettet mod unge. Diskoteket skal betale en bøde på 80.000 kroner. Forbrugerombudsmanden politianmeldte i 2020 diskoteket for overtrædelsen.

Ghost Bar ApS, der driver diskoteket Ghost Bar i Middelfart, har elleve gange i perioden fra november 2019 til slutningen af februar 2020 reklameret ulovligt ved at have omtalt alkohol i Facebook-begivenheder, der også var rettet mod personer under 18 år. Det har retten i Odense afgjort, og diskoteket skal betale en bøde på 80.000 kroner.

Facebook-opslagene inviterede unge fra 16 år og opefter til at deltage i fester i forbindelse med blandt andet J-dag, Black Friday og Julebankoshow. Alle opslagene på Facebook oplyste en aldersgrænse på 16 år, og der var nævnt forskellige slags alkohol, som indgik i arrangementerne.

For eksempel stod der:

– Black Friday Weekend ▸ 29. & 30. november – GHOST […] Det betyder, at du hele weekenden på din lokale natklub kan finde de vildeste tilbud, spare en masse penge og få en billig brandert på. […] Derfor byder vi ind til en hæsblæsende Black Friday Weekend fredag og lørdag. Fra vi åbner til vi lukker kan du finde de vildeste tilbud i baren og du får mulighed for at spare op til 60% på udvalgte drikkevarer. […] Aldersgrænse: 16 år (Medbring GYLDIGT BILLEDE ID: pas, kørekort eller studiekort) […]

Retten i Odense skriver blandt andet i dommen:

– De i sagen omhandlede annonceringer på Facebook og Instagram indeholder alle teksten 16+ eller oplysning om, at aldersgrænsen er 16 år. Det lægges derfor til grund, at opslagene vedrører arrangementer, hvor aldersgrænsen er 16 år.
Opslagene indeholder oplysninger om forskellige former for alkohol i forbindelse med tekst og billeder, der relaterer sig til fest, hvor der indgår alkohol.

Opslagene er foretaget på Facebook og Instagram, hvortil personer under 18 år har adgang til at se dem, ligesom de deles mellem modtagere.

Opslagene er derfor i strid med markedsføringslovens § 11, stk. 2, hvorefter handelspraksis mod børn og unge under 18 år ikke må indeholde omtale af, billeder af eller henvisninger til rusmidler, herunder alkohol.”

– Dommen understreger endnu engang alvoren i at overtræde forbuddet mod at omtale alkohol i reklamer til unge under 18 år. Loven er lavet for at beskytte dem, og jeg vil fortsat politianmelde virksomheder, der overtræder forbuddet mod at bruge alkohol i reklamer rettet mod unge under 18 år, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

LOVGRUNDLAG

Ifølge markedsføringslovens § 11, stk. 2, er enhver form for omtale af, billeder af eller henvisninger til alkohol forbudt i en reklame, hvis den retter sig mod børn og unge under 18 år.

Forbuddet gælder både, hvis hensigten er at markedsføre alkoholholdige produkter, og hvis alkohol bliver brugt som virkemiddel til at sælge andre produkter.

Selv om diskoteker ikke udskænker alkohol til mindreårige, kan de straffes for overtrædelse af bestemmelsen, da det er selve markedsføringen med alkohol over for personer under 18 år, der er ulovlig.